петак, 29. април 2011.

Sa malom decom na putu automobilom




Naša porodica dosta putuje. Uglavnom su to jednodnevni izleti do mora, a nekoliko puta godišnje se automobilom zaputimo do babe i dede u Srbiju.
Tokom vožnje M vrlo retko spava. Obično dremne nekih tridesetak minuta u toku šestočasovne vožnje. Takođe, igračke, knjige i ostale zanimacije ne dolaze u obzir, jer kod M izazivaju mučninu i povraćanje. Zato, da bi prekratili put, igramo se igara koje ne iziskuju nikakav rekvizit, osim vaše mašte.
Možda će vam ova naša lista koristiti, jer sutra je 1. maj, a zatim kreće i sezona godišnjih odmora. Zato, ako idete sa decom na put, bilo automobilom, avionom, vozom, mislim da će vam ova lista biti korisna.

♥ Sećate se ove igre koju smo osmislili po ugledu na Čizmicu i Doru? Odlična je i pri putovanju. Na primer, ja kažem ''Kad vidite crveni kamion, viknite 'crveni kamion'!'', i zatim čekamo prvi crveni kamion koji naiđe. Onda je M'ov red da zada zadatak, mada on uvek pita za nešto što već vidimo ispred sebe :)


♥ Drugu igru bih nazvala ''Pogodi šta vidim?'' Ja kažem, na primer, ''vidim nešto veliko, belo'', a ostali pogađaju šta sam to videla. Starija deca mogu da postavljaju dodatna pitanja, ili uvedite pravilo da imaju pravo da postave samo jedno pitanje nakon kog moraju da pogađaju...

Igra ''Ko sam ja?'' je kod nas najveći hit. Evo M'ove pitalice: ''Ko sam ja, imam dva točka i ne treba mi gorivo da se krećem?'' Mislili ste da je bicikla? Pa, može da bude, ali tačan odgovor, prema M'u, je prikolica :). Uglavnom, shvatili ste kako se ova igra igra. Možete da budete svašta, od životinja, predmeta, vozila, za stariju decu uključite i poznate ličnosti. U okviru pitanja navedite nekoliko osobenosti tog predmeta, životinje ili osobe.


''Koja sam ja životinja?'' je igra za najmlađe. Imitirate glas neke životinje, a deca pogađaju koja je to životinja. Onda je njihov red.

''Koja je ovo pesma?'' Pošto odslušate sve albume Branka Kockice ;), izgasite CD plejer, i postavite ovo pitanje. Zatim odzvizdite kratki deo neke pesme i čekajte da neko pogodi o kojoj se pesmi radi. Još bolje, neka nastavi pesmu od  mesta na kom ste vi stali.

''Na slovo, na slovo'' mogu igrati predškolci i školarci. Pogledajte oko sebe i recite ''Vidim nešto na slovo, na slovo... R!'' Ostali treba da pogode na šta ste to mislili.

Uz naše predloge, evo i liste omiljenih igrica koju su sastavili drugari sa bloga Plavo nebo žuti kamen.

Srećan put :)

среда, 27. април 2011.

Špageti tehnika



Kad je jednog dana ostao višak špageta od ručka, dala sam M da se poigra sa njima. Stavila sam jedan deo špageta u žutu a drugi deo u plavu boju i dobro ih uvaljala da se oblože bojom sa svih strana. Sad, bilo bi bolje da su špagete bile tanje, jer bi se lakše savijale i ne bi pucale, ali ja koristim uglavnom ove debele, pa šta je tu je, M nije imao zamerke.

If you have some spaghetti left from dinner, give them to your toddler along with some paint and encourage him to paint with them. Use thinner spaghetti, preferably.

Zaista je bilo uživanje gledati ga kako eksperimentiše. Vukao je špagete preko papira, kotrljao ih i rolao, špagete su igrale po papiru, skakale, u jednom trenutku su to postali ''migoljave gliste'' koje su bežale na sve strane od gladnih kokoški (M'ovih ruku).

M enjoyed experimenting. He dragged spaghetti over the paper, rolled them, they danced, jumped, they were ''wiggly worms'' that ran away from hungry chicken (M's hands)...

Vrlo laka i zabavna aktivnost uz puno taktilnog učenja.
A, pogledajte kako su naši novi drugari sa bloga Make and Play slikali uz pomoć kanapa.

So much  fun and so much tactile learning involved.
Visit our new friends' blog over at Make and Play to see how they painted using a sting instead of spaghetti.

субота, 16. април 2011.

Pečati od krompira


Stari dobri pečati od krompira isečeni u tri oblika, kvadrat, krug i trougao.

Potato stamps cut into three basic shapes, square, triangle and circle.


Prvo je M malo pečatirao u slobodnom stilu.

At the beginning, M did some free stamping.


Zatim je zaključio da krugovi liče na točkove, pa je napravio ovaj kamion (ja sam mu pomogla da napravi osnovu kamiona povlačenjem kvadrata, pošto se iznervirao jer nije uspevao da ga napravi dovoljno dugačkim).

Then he noticed that circles look like wheels, so he made this truck (I helped him to drw the long rectangular using the square stamp).


Kad je interesovanje počelo da jenjava, na papiru sam u tri reda počela nizove, koje je M dovršio po logičkom redosledu.

When he lost interest in stamping, I suggested a patterning activity. I started each line with two or three stamps and M finished them in logical order.



петак, 15. април 2011.

Grafikoni za najmlađe



M jako voli automobile. A u zadnje vreme ima još jednu ljubav: rezanje makazama. Ove dve ljubavi su se spojile u vidu reckanja časopisa o automobilizmu i lepljenju isečenih slika po celi dan.
Rešila sam da ovu ljubav iskoristim u edukativne svrhe :). Kad je isekao sve sličice sa jedne stranice časopisa, predložila sam mu da ih razvrsta po boji. Dok je on to radio, ja sam na jednom velikom papiru iscrtala kvadrate u bojama automobila sa slika.

Here is a simple toddler graphing activity.
M likes cars. He also likes cutting with scissors. He spends hours lately cutting ang pasting cars from magazines. I've decided to use his recent passion in educational purposes. I suggested M to sort out his cut-outs by colour. While he was busy doing that, I drew five rectangulars in five different colours on a big sheet of paper.

Pokazala sam mu kako da automobile jedne boje lepi  u kolonu iznad odgovarajuće boje na papiru. Kad ih je sve zalepio malo smo prodiskutovali: kojih ima najviše, a kojih najmanje? Kojih ima jednako? Onda smo ih u svakoj koloni prebrojali.
Eto, jednostavni grafički prikaz za najmlađe. Možda se tu sa strane mogu dodati i brojevi, ali je za prvi grafikon i ovo dovoljno. U ovom dobu bitnije je upoređivanje nego brojanje, a ovakve igrice mogu igrati i deca koja ne znaju brojeve i opet mogu usvojiti veoma bitne matematičke koncepte.

I showed him how to paste cut-outs in columns above the matching colour on the paper. When he was done we talked about the result: which column has more, which the least, which columns are the same...
If you want, you can add a column with numbers, but I think that at toddler age comparison is more important than counting, so this is an activity suitable even for those who can't count yet, but are ready to accept some very important math concepts.

недеља, 10. април 2011.

Pripreme za Uskrs



Uskrs se bliži, a kako i ove godine nećemo biti kod kuće u vreme uoči i za Uskrs, rešila sam da malo uskršnje dekoracije ipak ne bi bilo na odmet.

Here are two Easter and spring decoration that M and I did in the last week.

M i ja smo napravili ova jaja od papira po ugledu na ova, koja nam je preporučila Škrabalica. Umesto vunice koristili smo raznobojni papir koji je M isekao na trake. Kako je u poslednje vreme baš u fazonu rezanja makazama, ova aktivnost mu je prilično zaokupila pažnju. Dok je on rezao papir na trake, ja sam od običnog papira isekla nekoliko ovalnih oblika i premazala ih slojem lepka. M je zatim zalepio isečene trake. Ja sam zatim isekla višak sa strane i nanizala jaja jedno ispod drugog koristeći pajpklinerse, pa nam sada krase zid.



We made these paper eggs after seeing this post via Škrabalica. We used colour paper that M cut into strips and pasted them on the oval forms that I precut for him. I then trimed the eggs and attached them one below another using pipecleaners. M loved this activity, especially because he is very much into cutting with scissors lately.

A, ovu čupavu gusenicu sam napravila pošto sam videla ovu sliku na sajtu Krokotak. Prazne i oprane ljuske od jaja sam napunila zemljom i u svako sam dodala malo pšenice. Mislila sam da će mi M pomoći da obojimo karton od jaja koji je trebalo da predstavlja telo gusenice, ali M nije bio zainteresovan. U svakom slučaju, ja sam karton obojila, dodali smo jaja i svakodnevno sam prskala semenje vodom. Seme je brzo isklijalo, i evo preslatke prolećne dekoracije za stan! Iako sam ja sama pravila ovu gusenicu, pomislila sam da će nekome biti zanimljiva da pokuša sa svojim klincima.



We also made this hairy caterpilar after I saw this post over at Krokotak. I rinsed the eggshells, filled them with soil, and added a few seeds of wheat into each eggshell. M wasn't interested in this activity at all, but I decided to finish it on my own anyway. I painted an egg carton and addead an egg with planted seeds into each eggcarton section. We sprayed them with water for a few days, and  it sprouted very fast. Very neat spring decoration!

уторак, 5. април 2011.

Mešanje boja za najmlađe



U procesu pretraživanja svega onoga o čemu nisam pisala do sad, setih se ove super slatke aktivnosti koju smo poodavno radili. Znam da sam je nekad davno videla na jednom od sajtova o dečijim aktinostima, ali jaaako davno, i nikako ne mogu da lociram izvor.

This is a super cute colour-mixing activity that M and I did while ago, but I forgot to post about it. It is most suitable for toddlers who are being introduced to the magic of colour-mixing.

M i ja smo pripremili kupljene fingerpaint boje, mada sasvim fino će poslužiti i bilo koje druge. Pripremili smo plavu, crvenu i žutu. Onda bi M jednom rukom zahvatio, na primer, crvene boje, a drugom plave boje. Ja sam prstima pomagala da se boja bolje rasporedi po celoj šaci.

We prepared some red, blue and yellow fingerpaint. M would dip his hand in some paint, for example, red, and the other hand in blue paint. The, he would make handprints on a large piece of paper. We would talk about the colours, and M would predict what colour he'd get when he rub his hands.


Magija!

Zatim bi napravio otisak svojih šaka na papiru. Prokomentarisali bi boje i M bi predvideo koja će se boja dobiti kad se ruke protrljaju jedna o drugu.
A, onda, magija! Na njegovim rukama, od plave i crvene, za tren nastade ljubičasta! Onda, opet otisak, po mogućstvu postavljen između plave i crvene.
Onda bi ruke oprali, pa sve ponovili, da dobijemo narandžastu i zelenu.

And, then, magic! Suddenly, in a matter of seconds, there wouldn't be any blue nor red, but purple! Then, he would make some more prints on the paper, preferably, between those blue and red prints. Then, we would wash his hands, and repeat everything, making green or orange this time. In the end, whole paper was covered in M's handprints. I cut them out and strang them on a piece of yarn in the order of rainbow colours.



Na kraju je ceo karton bio prekriven otiscima šaka. Otiske sam izrezala i nanizala ih na kanap u redosledu duginih boja.
Mislim da je ovo sjajan način da se mališani uvedu u svet boja, jer ima sve elemente koje oni vole: nered, mazanje rukama, magiju!
Uživajte!

петак, 1. април 2011.

Kako naduvati balon uz pomoć sode i sirćeta

U zadnje vreme sam u priličnom zaostatku sa postovima, najviše zbog lepog vremena koje nas celi dan mami napolje, pa sve kućne obaveze ostavljam za doba dana kad M zaspi, što znači da nema vremena za blog!
Zato sm rešila da narednih nekoliko postova, koji već neko vreme čekaju da budu objavljani, skratim, neke koji su, ambiciozno, bili planirani dugački, izdelim na nekoliko postova.



Evo ga jedan lak i zabavan eksperiment koji sam ranije viđala na mnogim blogovima, Škrabalica me pre neki dan podseti da nisam nikad pisala o tome.

This is an easy and fun experiment that I've seen on many blogs, and Škrabalica remanded me the other day that I've never blogged about it.

Potrebno je: flaša, balon, levak, sirće i soda bikarbona. U flašicu naspite malo sirćeta. Levak uglavite u balon i na taj način sipajte malo sode bikarbone u balon. Zatim, balon pažljivo navucite na flašu, pazeći da soda ne upadne u sirće. Kad je balon fiksiran, podignite kraj balona na gore i pustite sodu da iscuri u flašu. Posmatrajte reakciju između sode i sirćeta i snagu kojom ova reakcija naduvava balon.

You need: a bottle, a baloon, a funnel, some vinegar and some baking soda. Pour some vinegar into a bottle. Pour some baking soda into a deflated baloon using a funnel. Then, stretch the baloon over the bottle opening, taking care not to let any soda drop into the bottle. Lift the baloon up, and let soda fall into the vinegar. Watch the reaction! It will inflate the baloon very quickly!

Starijoj deci će verovatno biti zanimljivo da čuju objašnjenje ovog eksperimenta (reakcija sode i sirćeta proizvodi CO2), a za ove mlađe je dovoljan njegov zabavni aspekt. Ako klinci budu hteli da se eksperiment ponovi, ne zaboravite da isperete flašicu pre ponovne upotrebe. M je tražio da duvamo balon nekih sedam-osam puta za redom.
I da, obavezno dopustite klincima da asistiraju tokom pripremanja eksperimanta, nek izmere potrebne količine sode i sirćeta (najbolji odnos je 1 prema 4), nek naspu sirće u flašu, sodu kroz levak, isprave balon...

Older kids would like to hear the scientific reason for this reaction (soda and vinegar reaction releases CO2), but, for younger kids, fun side of the experiment would be enough. Offcourse, let them assist during the experiment. Let them measure soda and vinegar (the best ratio is 1 to 4), pour them into the bottle, or baloon...

Uživajte!
Have fun!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails