петак, 21. јануар 2011.

Kako do boljeg izražavanja - nekoliko saveta

Scroll down for English version

Pre nekoliko dana moja majka me je podsetila na rezultat jednog istraživanja Instituta za eksperimentalnu fonetiku i patologiju govora, po kom 63% predškolaca ima problema u govorno-jezičkom razvoju. Emisija koju je moja majka gledala i u kojoj su iskoristili pomenuti podatak je govorila o štetnom uticaju televizije i gledanja crtanih filmova u ranom dečijem uzrastu.
E, sad, da pređem na stvar. Ja neću komentarisati uticaj televizije, niti crtanih filmova, već bih se zadržala na onoj cifri, koja me je zaprepastila kada sam za nju prvi put saznala preko ovog članka.
Pitanje na koje ću pokušati da dam par saveta, iz ličnog iskustva, je: kako pomoći detetu da što više razvije i obogati svoj rečnik? M je veoma pričljivo dete, ljubitelj je knjiga, ima vrlo bogat rečnik za jednog dvogodišnjaka. Donekle je M prirodno dobar materjal za rad na izgradnji rečnika, ali ja volim da mislim da su neke naše taktike tu takođe dosta pomogle :). Mnoge od njih, sigurna sam, i sami koristite sa svojom decom, ali, eto, neka ovo bude mesto na kom ću pokušati da ih objedinim.

• Pre svega, čitajte svojoj deci što više. Počnite sa čitanjem još dok su bebe i nipošto ne potcenjujte slikovnice sa malo ili nimalo teksta. Bogatstvo boja i lepih ilustracija i vaš glas je ono što će vašoj bebi u toj dobi razmrdati čula i stvoriti prijatnu asocijaciju sa knjigom. Opisujte slike sa što više reči. Čak i pre nego što počnu aktivno da koriste jezik, deca ga usvajaju neverovatnom brzinom i često razumeju mnogo više nego što mi možemo i da pretpostavimo. Napravite pauzu kod svakog dečijeg pitanja i potrudite se da objasnite svaku novu reč. I nikad ne koristite ''bebeći'' govor.
Preuzeto odavde

• Od ranih dana opisujte detetu njegovu okolinu sa što više prideva. Sećam se kako nam je učitelj u osnovnoj školi uvek govorio: Samo nemoj da kažeš '’Lepo’’. To i ja vama kažem. Pokažite detetu kako je pomorandža hrapava i to i recite. Pokažite na stepenice i recite kako su visoke i strme. Dajte mu jabuku i recite: Jabuka je baš sočna i ukusna, zar ne?

• Uvek se trudite da odgovorite na dečije pitanje. Neka objašnjenja budu kratka i jednostavna, izražena rečima koje vaše dete uglavnom razume. Znate onu američku izreku koja u prevodu glasi otprilike: ’’Ako želiš da ti dete bude astrofizičar, razgovaraj sa njim kad da to i jeste’’? Znači, obraćajte se detetu sa poštovanjem sa kojim bi se obraćali astrofizičaru. Razmatrajte njegova pitanja podrobno i uvek se potrudite da pronađete odgovor. Pustite ga da razmisli da li je zadovoljan odgovorom i uvek budite spremni na puno potpitanja. Na primer, M me je pre neki dan pitao šta je to konvoj. Ja sam odgovorila: "Nekoliko vozila koja voze jedno iza drugog". Razmišljao je par sekundi, a onda su krenula potpitanja: A, kuda idu? A, zašto jedan iza drugog? Mogu li ljudi da idu u konvoju? itd.

• Pomozite detetu da izrazi svoja osećanja. Ukoliko dete plače jer se igračka sa kojom se igra pokvarila, ili ima napad besa jer mu je mlađa sestra srušila kulu od kocki koju je slagao, recite nešto kao: Tužan si jer se autić pokvario. Ljut si na seku jer ti smeta u igri... Izlivi besa i histerija su posebno česti u dobi od 2 i 3 godine jer deca upravo tada ne mogu na pravi način da definišu ono što osećaju, pa se osećaju frustrirano. Što više ovladaju rečnikom kojim iskazuju osećanja, ovakve epizode su sve ređe.

• Svake večeri, pre odlaska u krevet razgovarajte o danu iza vas. Šta je bilo najzanimljivije? Šta mu se najviše svidelo? Šta je bilo zabavno, a šta dosadno? Iznenadiće vas i nasmejati odgovori :).

• Podstičite decu da smišljaju priče uz pomoć jednostavnih crteža iscrtanih na papiru, kamenčićima... Zapisujte njihove priče, ukrasite ih zajedno i čuvajte na posebnom mestu.

 • Organizujte lutkarske predstave. Izvedite zajedno neku poznatu priču, ili izmislite zajedno neku, za ostatak porodice.

• Dajte lični primer. Čitajte, učite strane jezike, obratite više pažnje na svoje izražavanje.

Bolji rečnik i jasnije izražavanje znače lakše usvajanje i ponavljanje školskog gradiva. Dete će biti u mogućnosti da bolje razume ono što pročita i da se jasnije izrazi. Što je još bitnije, dete će biti u mogućnosti da kaže šta oseća i zašto se tako oseća, što mnogo smanjuje i vaše i njegove frustracije.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Few days ago my mother told me that she had watched a TV show in which they mentioned a research of Institute for Experimental Phonetics and Speech Pathology, claiming that 63% of preschoolers has speech problems. The TV show used it as an argument against excessive TV and cartoon watching in early childhood, but what appalled me most was the figure they mentioned.



The question that I’m trying to answer with this post is: How can we help our children build and enrich their vocabulary? M is very talkative, he is an avid reader, his vocabulary is very rich for a two-year old. M is, to a large extent, natural talker, but I like to think that my husband and I can take credit for him being so word-conscious, too :). I’m sure that you’ll find that you already use many of the advice with your children, but my goal here is to have them in one place.


• Above all, read to your kids as often as you can. Start while they are still babies, and never underestimate picture books with little or no words. Beautiful illustrations and your voice will be enough to trill your baby and make a pleasant association with books. Describe pictures with a lot of words. Even before they are able to use language, babies understand much more than we can imagine. Try to explain every new word, and never use baby talk.

• Describe everything that surrounds your child with a lot of adjectives. I remember my elementary school teacher who used to say: "Please, just don’t say “Nice”." That’s what I’m telling you. Show an orange to your child and say “ look how it’s bumpy”, or show him the stairs and say “The stairs are high and steep”.


• Try to answer every question. Explanations should stay short and clear, with the words that your kid mostly understands. You know the saying "If you want your child to be a rocket scientist, talk to him as if he is one"? That means that you should talk to your child with the same respect as you would to a rocket scientist. Think about his questions thoroughly before answering, and always try to find the answer. Let him think if he is pleased with the answer, and be ready for more questions.


• Help your child express his feelings. If she’s crying because her toy’s broken, or she’s having a tantrum because her younger sister destroyed something she'd made, say something like: “ You're upset cause your toy's broken" "You're angry with your sister because she won't let you play". Tantrums are most common in the toddler years for the reason of limited vocabulary. The more new words they learn, the less tantrums occur.


• Every night, while you’re tucking your little one in bed, talk to her about her day. What was the most interesting for her? What did she like most? What was fun, and what was boring? You'll be surprised and amused with their answers.


• Encourage your child to make up their own stories. Use story telling prompts, in the form of simple drawings on the pieces of paper, rocks… Write their stories down, and keep them in a special notebook.


• Organize puppet shows. Play a well known story together, or invent your own.


• Set an example: read, learn languages, pay attention to your own vocabulary.


Da li i vi imate neki koristan savet koji ovde nisam pomenula? Volela bih da vas čujem.
Do you have an advice for helping our children build their vocabulary? I would like to hear from you.

2 коментара:

  1. Amin.
    Sve ovo smo i mi radili.
    Progovorio jeste kasno, posle drugog rodjendana, ali je na svoj nacin ucestvovao u razgovorima mnogo ranije, a sada vodi ozbiljne razgovore. Fond reci mu je veliki. Jedino jos ima problema sa izgovorom (nekih slova) i gramatikom, ali brzo uci i ispravlja sam sebe.

    ОдговориИзбриши

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails